lunes, 30 de noviembre de 2009

AVALUACIÓ RECURSOS

Migrem cap a la interculturalitat

La nostra webquest es dirigeix als alumnes de tercer i quart d’ESO. Partim del supòsit, que la diversitat cultural es present en d’institut, l’aula, el cicle, l’entorn, el barri dels aprenents. Aquesta interacció entre les diferents cultures que conviuen en una mateixa comunitat, com pot ser l’escolar, permetran portar a terme les activitats plantejades.

Migrem cap a la interculturalitat, vol que l’alumne sigui capaç de començar un viatge a partir dels coneixements inicials, actuals, respecte a l’educació intercultural i ampliar-los, modificar-los, rectificar-los, per aconseguir els objectius que planteja un programa intercultural fort.
La imatge de fons de la webquest, vol que l’alumne es situï en una estació de tren on iniciarà el viatge. Durant el trajecte, farà diferents parades on realitzarà les activitats proposades a fi d’arribar el seu destí.
Aquest destí està marcat pels objectius que, des del grup ens hem plantejat anteriorment a la realització, creació del recurs.

Els objectius generals, es troben identificats en el primer apartat de la webquest, la introducció, parlem de “reflexionar, escoltar, conèixer, investigar i compartir la teva opinió envers la diversitat cultural, la mescla de cultures, present en la nostra realitat social, personal i sobre el concepte d’interculturalitat, i els aspectes que aquest contempla.
Els objectius específics són aquells que s’esperen de cadascuna de les activitats plantejades en la webquest, que no es troben en la webquest, però que si varen ser plantejats per proposar, escriure, seleccionar, les activitats:
- Potenciar l’esperit crític i activar la reflexió individual i grupal envers la immigració, tolerància o altres aspectes relacionats amb la interculturalitat i les seves connotacions
- Aprendre a utilitzar els recursos tecnològics
- Ser els propis investigadors i membres actius en el procés d’ensenyament- aprenentatge en el fi d’aconseguir un aprenentatge significatiu.
- Potenciar l’esperit crític i activar la reflexió individual i grupal envers la immigració, tolerància o altres aspectes relacionats amb la interculturalitat i les seves connotacions
- Aprendre a utilitzar els recursos tecnològics
- Conèixer i construir les definicions dels diferents conceptes que engloben l’educació intercultural
- Consensuar amb els companys i arribar acords
- Construir un recurs útil per tots els subjectes que intervenen en la comunitat educativa.
- Aprendre a treballar amb grup
- Conèixer i construir les definicions dels diferents conceptes que engloben l’educació intercultural
- Consensuar amb els companys i arribar acords
- Construir un recurs útil per tots els subjectes que intervenen en la comunitat educativa.
Com es pot observar aquests objectius no sols pretenen treballar les capacitats de l’educació intercultural, sinó de l’educació emocional, l’aula tutoria, educació tecnològica, etc.

Les activitats plantejades demanen un paper actiu a l’alumne, que ell sigui responsable del seu procés d’ensenyament-aprenentatge, que s’impliqui, participi i interactuí, a fi de presentar els seus resultats a la resta de grup-clase.

Perquè aquesta eina pot incidir en habilitats de caràcter intercultural?

Les webquest s’oposen a l’ensenyament tradicional, la integració dels recursos tecnològics dins del procés d’ensenyament-aprenentatge correspon a l’ensenyament modern que té per objectiu aconseguir un aprenentatge significatiu, no memorístic, de l’alumne. Si l’alumne interacciona activament amb els coneixements, activa les estructures existents i les contraposa amb les noves per crear-ne unes altres, modificar-les o ampliar-les. El procés d’aprenentatge pren un significat conscient, on l’alumne percep la necessitat de canvi, d’aprenentatge.

Hem de tenir present que moltes vegades els alumnes són posadors del coneixement, però que les eines d’avaluació tradicional no permeten evidenciar-ho, els alumnes es desmotiven, cauen en una passivitat i això dificulta l’assoliment dels objectius proposats i l’abandonament, negativisme, enfront la necessitat d’aprenentatge.

Les webquest, són unes eines tecnològiques que tenen suficients recursos per treballar la motivació i permeten fer una avaluació més complexa dels coneixements adquirits pels alumnes. L’avaluació de les webquest difícilment empren proves escrites que no ens permeten identificar si l’alumne, desprès del seu procés d’ensenyament-aprenentatge, serà capaç d’aplicar els nous coneixements a la realitat.

Aquesta aplicació a l’entorn, a la vida del propi alumne, conscienciar-se de la necessitat de reflexió i coneixement dels conceptes que es treballen a la webquest, és la que fonamenta la utilització d’un recurs com són les webquest, per treballar l’educació intercultural.

Amb les activitats que es proposen a les webquest d’educació intercultural, els alumnes s’enfrontaran, coneixeran, manipularan, analitzaran, una gran quantitat de fonts, recursos, de les quals la majoria de la informació prové d’internet, així que són fàcils de trobar i recordar. Es dona molta importància al treball en grup amb el que s’ha d’arribar a desenvolupar un producte final en el que es imprescindible l’anàlisi i la reflexió, que posteriorment, donaran lloc aplicar-lo a la vida real, aconseguir formar persones actives en la nostre societat intercultural.

Perquè és important aprendre a catalogar els recursos?

La catalogació de recursos ens permetrà facilitar la utilització, la recerca d’un recurs específic per una finalitat concreta. Si hem identificat els seus objectius, les àrees de treball, els destinataris i tot un seguit de variables, preseleccionades que ens seran de gran ajuda alhora d’escollir un recurs, podrem identificar més ràpid, aquell que ens és apropiat i que compleix les nostres necessitats i que s’adapta millor a les característiques de l’alumnat, l’entorn, la comunitat educativa, etc.

Valoració personal de la pac2 i la pac3

Estic satisfeta del resultat de la nostra webquest “Migrem cap a la interculturalitat”, en ella es treballen els diferents criteris i principis per aconseguir un bon aprenentatge significatiu i els fonaments i principis de l’educació intercultural.

Personalment penso que es un recurs que pot utilitzar-se tan en educació formal, com en centres educatius diversos, centres oberts, ONG, casals, serveis on es du a terme una educació en valors, emocional i que es pretengui reforçar els conceptes de l’educació intercultural. Personalment, penso que aquelles persones que es dediquen a la docència en segon cicle d’ESO la podeu utilitzar de bon grat i informar-nos dels resultats.

La webquest analitzada a la pac 3, és més densa, fomenta un paper de l’alumne més passiu, es dirigeix a grups amb coneixements més amplis i específics, hi un ambient de classe calmat, com ja vaig apuntar, una gran crítica d’aquesta és que no utilitza els recursos que ens ofereix l’entorn per treballar l’educació intercultural.

Estic també molt satisfeta d’haver conegut aquest recurs, que desconeixia per complert, cada vegada és més important integrar l’ús de les noves tecnologies, de les TIC en el procés d’ensenyament aprenentatge, i gaudir de les seves aportacions favorables, així que és imprescindible conèixer nous recursos, fonts, per aplicar a les diferents àrees curriculars.

Haig d’evidenciar el meu coneixement relacionat amb d’interculturalitat, gràcies el material de l’assignatura, i la realització de les diverses activitats demandades, blog, informes, pac, etc. He ampliat els meus conceptes, modificat idees errònies, he incrementat la meva capacitat de treball, el meu bagatge personal i professional per desenvolupar una bona educació intercultural.

No hay comentarios:

Publicar un comentario